Falska kundundersökningar
Publicerad för 7 år sedan
Vi vill göra er uppmärksamma på att det cirkulerar falska kundundersökningar som utlovar gåvor och vinstchanser, där avsändaren utger sig från att vara Junet – detta är en bluff.
Som kan avläsas på bilden ovan insinuerar texten att Junet är avsändaren bakom ”kundundersökningen”. Så är inte fallet – Junet tar helt och hållet avstånd från dessa och understryker att det rör sig om en bluff.
Syftet
Det rör sig om så kallad ”phishing”, där förövarna är ute efter att ”fiska” fram känsliga person- och kortuppgifter för deras ändamål.
Så fungerar det
”Undersökningarna” dyker ofta upp i samband med att man råkar komma in på fel webbsida. Det är lätt hänt. Det kan röra sig om att man råkar skriva in en enda bokstav fel i adressfältet.
De tittar därefter på vilken bredbandsleverantör du använder dig av (Junet i ert fall) och använder denna uppgiften mot er. I vissa fall, likt ovan, använder de sig dessutom av Junets logotyp. Allt för att med så stor noggrannhet som möjligt försöka bluffa den som råkar komma över deras ”kundundersökning”. Hade du använt dig av en annan leverantör än Junet hade istället det företaget stått som avsändare.
Andra former av bluff
Det kan även röra sig om försök till bluff via mejl eller sms. Titta på avsändarens e-postadress efter suspekta ändelser. Samtliga mejl från Junet slutar på @junet.se. Sedan är det värt att tilläggas att de även kan maskera sig bakom andra företag. Det kan röra sig om att avsändaren säger sig företräda en livsmedelsbutik, en elektronikkedja, en bank, etcetera. Vi manar till uppmärksamhet.
Hur ser jag att det är en bluff?
Ibland kan det vara svårt, men ofta går det att urskilja på ett eller annat vis. Nedan har vi sammanställt en lista på olika kännetecken för en bluff:
- Det efterfrågas känsliga personuppgifter
- Grammatiskt inkorrekta meningsbyggnader och felstavningar; ofta är texten en ren översättning från annat språk
- Adressen i adressfältet ser suspekt ut
- Säkerställ att du verkligen skrev in rätt webbadress i adressfältet
Om du ser något som liknar ovanstående – låt dig inte luras – det är en bluff. Om du kommer över något som ser ut att vara för bra för att vara sant är det oftast det.
Tumregel: OM DET Låter för bra för att vara sant så är det oftast det.
Är du drabbad?
Om du har haft oturen att råka ut för en bluff och fyllt i känsliga personuppgifter rekommenderar vi dig att kontakta det företag eller den tjänst det berör, exempelvis:
- Bank- eller kortuppgifter – kontakta din bank snarast
- Lösenord till e-postkonto – logga in och byt lösenord snarast
Vi för dialoger med relevanta parter om hur detta ska kunna motarbetas men tyvärr är det ett fenomen som är väldigt svårt att förhindra.
Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor.
Vänliga hälsningar,
Junet