Driftinformation

Här hittar du information om eventuella driftstörningar samt planerade underhållsarbeten som kan påverka tillgängligheten till våra tjänster.

Aktuella driftstörningar

Inga aktuella driftstörningar.

Åtgärdade driftstörningar

Planerade arbeten

Inga planerade arbeten.

Slutförda arbeten

Vanliga frågor

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor.

Fri heminstallation - Vad betyder det?


Vår devis är att det ska vara enkelt att handla närproducerat bredband. Junet erbjuder därför Fri heminstallation i samband med beställning av bredband och/eller telefoni (värde 595kr).

Vad innebär detta?
Vi kommer hem till dig och hjälper dig koppla in ditt bredband och/eller telefoni. Vi kontrollerar så att du kan surfa och/eller ringa innan vi åker därifrån. Det ger dig en enklare start på det nya digitala livet helt enkelt.

Detta ingår:

  • Vi kopplar in den utrustning du köpt av Junet samt gör en funktionskontroll så att de fungerar korrekt.
  • Vid köp av router konfigureras valfri dator/enhet så att den kan använda routern. Tänk dock på att det normal bara ingår en kabel med routern och att nätverkskort inte medföljer.
  • Resan till och från samt 30 minuters arbetstid på plats ingår. Behövs ytterligare tid utöver 30 minuter debiteras detta med 225kr per påbörjad halvtimme.

Detta ingår INTE:

  • Vi spikar inga kablar eller gör andra fasta installationer (nätverksuttag, kopplingar i telenät).
  • Vi installerar normalt inte skrivare eller ställer in TV-boxar, TV-spel eller liknande.
  • Förutom den utrustning som du beställt ingår inga nätverkskort, kablar eller liknande. Vi har oftast med oss lite extra kablar, fråga oss gärna så berättar vi gärna vad de kostar.
  • Eftersom det är Fri heminstallation lämnar vi inga garantier på arbete.

Förutsättningar för Fri heminstallation:

  • Du beställer bredband eller telefoni av Junet samt köper en router eller telefonidosa av Junet.
  • Vi kan inte garantera att existerande produkter som du har fungerar med vår utrustning.
  • Erbjudandet gäller enbart Jönköping med omnejd (inklusive Visingsö) samt Tranås.

Jag har valt Autogiro men får en Faktura, ska jag betala denna?


När du har valt autogiro behöver vi på Junet få ett signerat medgivande för att kunna aktivera autogirot. Du kommer inom några dagar efter beställning att få hem ett brev med autogiromedgivande. Fyll i denna och returnera den till oss. När vi fått den tar det sedan upp till en vecka innan autogirot är upplagt. Tills dess att autogirot är upplagt kan det hända att du får en e-postfaktura. Om det på fakturaspecifikationen står ”OBS! Beloppet dras via autogiro!” alternativ ”OCR-referens MAKULERAS” kommer fakturabeloppet dras via autogiro och du behöver således inte göra någonting. Om det inte står det måste fakturan betalas manuellt.   Nedanstående bild visar att autogiro EJ är klar, OCR-referensen är ett nummer: Autogiro inte upplagt Nedanstående bild visar att autogiro är upplagt och klart, OCR-referensen är MAKULERAS: Autogiro upplagt

Varför har Junet gjort en Autogirodragning som är större än månadsavgiften?


Avgiften för din bredbandsanslutning betalas vanligtvis för innevarande månad. Den första dragningen kan dock ibland innehålla månadsavgift även för månaden innan, i efterskott, avseende de dagar du varit ansluten under föregående månad.

Om du registrerar dig sent i månaden kan det hända att vi inte hinner registrera dina uppgifter hos banken i tid. Det innebär att första Autogirodragningen flyttas över till nästkommande månadsskifte samt att vi blir tvungna att debitera upp till två månadsavgifter på samma gång.

Har du köpt några produkter hos Junet (telefonibox, router, kablar) innehåller även den första dragningen dessa produkter.

Jag har tappat bort lösenordet till mitt trådlösa nätverk, hur gör jag?


Om din dator fortfarande är ansluten till nätverket kan du titta på följande länk och se om du kan hämta ut lösenordet ur datorn: http://www.microsoft.com/surface/sv-se/support/networking-and-connectivity/how-to-find-your-wireless-network-password

Ett annat sätt är att via din webbläsare logga in på routern. Surfa in på någon av följande adresser och se om det går att logga in och på så sätt ta reda på lösenordet:

http://192.168.0.1

http://192.168.1.1

Varför fungerar inte min uppkoppling, fast jag registrerat mig hos er?


Detta kan bero på två saker:

  • Din uppkoppling har inte hunnit aktiveras. Detta kan ibland ta någon timme.
  • Det finns något tekniskt fel eller felkonfiguration i Junets nätverk eller i din dator eller router

Kontrollera att du gjort alla inställningar i enlighet med Junets guider. Skulle felet fortfarande kvarstå, kontakta då oss så kommer vi att försöka hjälpa dig. Det underlättar om du är hemma vid datorn när du kontaktar oss, så kan vi tillsammas gå igenom dina inställningar samt göra en eventuell felsökning.

Blockerar ni några portar?


Ja, ett antal portar som man vanligtvis inte behöver använda som privatperson är blockerade i Junets nät. Kontakta oss om det är något som du inte tycker fungerar som det ska, så kan vi kontrollera om det är spärrat.

Varför är företagstjänster dyrare än privattjänster?


Företagstjänster är betydligt dyrare att drifta och nätleverantörerna debiterar en betydligt högre avgift för leverans av bredband via fiber till företag kontra privatpersoner. Merparten av avgifterna för en bredbandstjänst går till nätleverantörerna.

Vad är cookies?


Om cookies

På Junets webbplats används cookies.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en hemsida med cookies få tillgång till information om att webbplatsen innehåller cookies och ändamålet med användningen av dessa. Användaren ska också ha möjlighet att samtycka till om cookies ska få lagras på datorn, vilket kan ske genom inställningar i den webbläsare som användaren har.

Vilka cookies används

Den här webbplatsen innehåller två olika typer av cookies. Varaktiga cookies, som är en textfil som lagras på din dator samt tillfälliga cookies, så kallade sessions-cookies, som endast lagras temporärt och försvinner när du stänger ner din webbläsare. Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra sajten bättre för dig som kund. De webbanalysverktyg som används på denna webbplats använder cookies. Dessa cookies samlar in information på aggregerad nivå om hur besökarna använder webbplatsen, t.ex. antal sidvisningar, var besökare kommer från och antal besök, i syfte att förbättra webbplatsen och ge en bra användarupplevelse.

Hur tackar jag nej till cookies?

Om du inte accepterar cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookie-filer inte laddas ner i din dator. Du kan också välja att konfigurera din webbläsare så att du får möjlighet att ta ställning till om du vill tillåta varje ny cookie som en webbplats skickar till din dator. En sådan konfiguration gör att du innan en cookie sparas får kännedom om den och väljer om du vill acceptera att den lagras eller inte. Tillfälliga cookies är dock nödvändiga för att kunna navigera på Junets webbplats. Webbplatsen fungerar således inte som tänkt om tillfälliga cookies inte accepteras.

Mer information

Ytterligare information om cookies finns på Post-och telestyrelsens hemsida www.pts.se.

Varför fungerar min internetanslutning inte efter Windows senaste uppdatering?


Internetproblem efter Windows-uppdatering

Windows har lanserat nya uppdateringar som ska åtgärda problemet nedan. Om din dator inte har internetåtkomst, följ stegen nedan för att få internetåtkomst och använd sedan Windows Update för att uppdatera ditt system.

Microsoft uppdaterar ofta ditt Windows-operativsystem automatiskt. Efter en av deras senaste uppdateringar verkar en del kunder uppleva problem med sin internetuppkoppling.

Problemet visar sig genom att du inte kan surfa på internet, fast att du är ansluten till ditt nätverk (antingen trådlöst eller med kabel) och verkar påverka framför allt kunder med Windows 10 (men även Windows 8 och 7).

För att åtgärda problemet testa följande:
(Om problemet försvinner behöver du inte fullfölja alla steg.)

1. Stäng av datorn.
2. Stänga av din trådlösa router.

Vänta 10 sekunder.

3. Starta din dator.
4. Starta din router.

Vänta tills routern har startat upp fullständigt. Öppna sedan din webbläsare och testa att surfa.

– Fungerar fortfarande inte? –

5. Öppna Kommandotolken.
a) Antingen genom att söka efter ”kommandotolken” i Windows sökfunktion,
b) eller genom att öppna Start-menyn och skriva cmd i sökrutan.

6. Du möts av ett svart fönster med text. Gör sedan följande:
Skriv: netsh winsock reset
Tryck Enter
Skriv: netsh int ip reset
Tryck Enter

Starta om din dator.
Öppna din webbläsare och testa att surfa.

– Fungerar fortfarande inte? –

7. Öppna Kommandotolken (se steg 5 ovan).
Skriv: ipconfig /release
Tryck Enter
Skriv: ipconfig /flushdns
Tryck Enter
Skriv: ipconfig /renew
Tryck Enter

Vänta 10 sekunder. Öppna sedan din webbläsare och testa att surfa.

Om det fortfarande inte fungerar, ring oss så assisterar vi gärna dig.

Kan jag använda min Apple Airport-produkt som wifi-router?


Ja, däremot krävs det i regel att du manuellt ändrar en del inställningar i din produkt med hjälp av Apples Airport Utility-verktyg.

Nedan inställningar gäller för Airport Utility version 6.x för att ställa in din produkt i router-läge:

Med hjälp av guide
Om det finns en nätverksguide/network guide kan du med fördel använda denna.

  1. När du blir tillfrågad att välja ”Bryggläge”/”Bridge mode” eller ”DHCP och NAT”, välj ”DHCP och NAT”
  2. Slutför guiden
  3. Starta om din Apple-produkt

Manuellt

  1. Navigera till fliken Nätverk/Network
  2. Klicka på Router-läge/Router mode och välj ”DHCP och NAT”
  3. Spara
  4. Starta om din Apple-produkt

 

Filarkiv

Här hittar du dokument för nedladdning.

Kontakta oss

Hittar du inte svar på dina frågor går det även bra att kontakta oss direkt via formuläret nedan.

Fler kontaktvägar hittar du längre ner på sidan.

Kontaktformulär

Frågor via epost besvaras så fort som möjligt, men snabbast går det under dagtid. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt är det viktigt att du är så tydlig som möjligt och (om du är kund) anger ditt kund- eller personnummer. Om ditt ärende är brådskande är det bättre att du ringer istället. Har du tekniska frågor underlättar det om du sitter vid din dator under samtalet.