Driftinformation

Här hittar du information om eventuella driftstörningar samt planerade underhållsarbeten som kan påverka tillgängligheten till våra tjänster.

Aktuella driftstörningar

Planerade arbeten

Åtgärdade driftstörningar

Slutförda arbeten

Vanliga frågor

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor.

Jag vill ångra min beställning


När du har beställt en tjänst på distans (till exempel via junet.se) har du 14 dagar på dig att ångra din beställning. Du kan däremot bli ersättningsskyldig om tjänsten har aktiverats innan du ångrar beställningen.

Exempel 1: Den 10 januari lägger du en beställning av bredband på junet.se. Du önskar att tjänsten ska aktiveras den 1 februari. Den 20 januari hör du av dig till oss och meddelar att du ångrar din beställning. Beställningen annulleras eftersom den skedde inom ångerfristen och eftersom tjänsten inte varit aktiv behöver du inte betala något.

Exempel 2: Den 10 januari lägger du en beställning av bredband på junet.se. Du önskar att tjänsten ska aktiveras den 14 januari. Den 20 januari hör du av dig till oss och meddelar att du ångrar din beställning. Du har rätt att ångra din beställning eftersom du ångrade den inom ångerfristen, men eftersom tjänsten har varit aktiv kan du bli ersättningsskyldig för de dagar tjänsten har varit aktiv, samt för eventuell startavgift.

Exempel 3: Den 10 januari lägger du en beställning av bredband på junet.se. Du önskar att tjänsten ska aktiveras den 14 januari. Den 30 januari hör du av dig till oss och meddelar att du ångrar din beställning. Eftersom det har gått mer än 14 dagar har du inte längre rätt att ångra din beställning. Tjänsten kan sägas upp enligt dess uppsägningstid och eventuell bindningstid.

Vid en ångrad beställning beräknas eventuell ersättning till Junet alltid utifrån ordinarie pris för tjänsten och dess startavgift utan hänsyn till eventuella rabatter och kampanjerbjudanden.

Läs mer i våra allmänna villkor.

Erbjuder ni Triple Play?


Triple Play = Bredband, TV/Streaming och Telefoni

Ja, vi erbjuder Triple Play. På en del stadsnät erbjuder vi en renodlad Triple Play-tjänst där du får en samlad faktura från Junet för samtliga tjänster. På vissa stadsnät faktureras TV-delen separat. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.

Mitt internet fungerar inte, vad gör jag?


Att internet plötsligt slutar fungera kan bero på flera olika saker. Vanligtvis räcker det med en enkel omstart av din trådlösa router.

  1. Stäng av routern (tryck på Power-knappen eller att dra ur strömadaptern från väggen eller routern och kontrollera så att routerns alla lampor har slocknat)
  2. Starta routern
  3. – Vänta några minuter –
  4. Klart!
Det fungerar fortfarande inte.

Om det har varit strömavbrott eller avbrott hos fibernätleverantören kan det ibland behövas att en startar om all utrustning, enligt nedan schema:

  1. Stäng av fiberkonverter, trådlös router och dylikt
  2. Starta fiberkonverter
  3. – Vänta 5 minuter –
  4. Starta router
  5. – Vänta 5 minuter –
  6. Klart!

Om det fortfarande inte fungerar följ stegen nedan:

  1. Kontrollera så att alla kablar sitter i ordentligt där de ska och att de inte är skadade
  2. Stäng av router
  3. Kontrollera så att du har internetåtkomst genom att ansluta en dator med nätverkskabel direkt i fiberkonvertern

Har du kontrollerat så att det inte pågår något planerat fiberarbete i ditt område? Se Driftinformation.

Om inget av ovan hjälper, skriv till oss via vårt kontaktformulär eller ring vår personliga support.

Vad är villkoren för Junet Router?


Bindningstid för routertjänsten är 18 månader.

Under avtalstiden ansvarar Kunden för Utrustningen. Kunden har inte rätt att sälja, pantsätta, hyra eller låna ut Utrustningen. Vid utebliven betalning har Junet rätt att debitera en avgift som motsvarar Junets kostnad för Utrustningen.

Kund har alltid rätt att ångra sin beställning i enlighet med Lag om distansavtal. Vid ångrad beställning måste Junet först kontaktas och därefter ska routern inklusive kablage och tillbehör returneras i originalkartong till Junet. Ångerfristen är 14 dagar och börjar gälla dagen efter beställningen är Junet tillhanda. Avgift för ångrad beställning är 250 kronor inklusive fraktkostnad.

Om skickad Utrustning ej hämtas ut av Kund faktureras kunden 250 kronor. Kund kan alltid kontakta Junet för att få routern utskickad på nytt.

Vid uppsägning av routertjänst måste kund kontakta Junet och all lånad utrustning inklusive kablage och tillbehör returneras i originalkartong till Junet inom 30 dagar från avtalets upphörande. Om utrustningen inte återlämnas inom denna tid har Junet rätt att debitera en avgift som motsvarar Junets kostnad för utrustningen och inte under 500 kronor.

Om Kunden av särskilda skäl måste säga upp tjänsten i förtid rekommenderar Junet att Kund överlåter abonnemanget till annan part. Om inte det är möjligt kan Kund välja att köpa loss Utrustning eller att skicka tillbaka den. En slutfaktura kommer då att faktureras Kund enligt de månader som kvarstår av bindningstiden, samt summan för Utrustningens värde enligt följande värderingsmodell: månad 1-6: 999 kr, månad 7-12: 750 kr, månad 13-18: 500 kr.

Om Kund skickar in Utrustning för felsökning och Utrustningen visar sig inte ha några fel, kommer Kund att bli fakturerad en felsökningsavgift på 500 kronor.

Fri heminstallation - Vad betyder det?


Vår devis är att det ska vara enkelt att handla närproducerat bredband. Junet erbjuder därför en Fri heminstallation i samband med beställning av bredband och/eller telefoni (värde 595kr).

Vad innebär detta?
Vi kommer hem till dig och hjälper dig koppla in ditt bredband och/eller telefoni. Vi kontrollerar så att du kan surfa och/eller ringa innan vi åker därifrån. Det ger dig en enklare start på det nya digitala livet helt enkelt.

Detta ingår:

  • En Fri Heminstallation per (ny) kund.
  • Vi kopplar in den utrustning du köpt av Junet samt gör en funktionskontroll så att de fungerar korrekt.
  • Vid köp av router konfigureras valfri dator/enhet så att den kan använda routern. Tänk dock på att det normal bara ingår en kabel med routern och att nätverkskort inte medföljer.
  • Resan till och från samt 30 minuters arbetstid på plats ingår. Behövs ytterligare tid utöver 30 minuter debiteras detta med 225kr per påbörjad halvtimme.

Detta ingår INTE:

  • Vi spikar inga kablar eller gör andra fasta installationer (nätverksuttag, kopplingar i telenät).
  • Vi installerar normalt inte skrivare eller ställer in TV-boxar, TV-spel eller liknande.
  • Förutom den utrustning som du beställt ingår inga nätverkskort, kablar eller liknande. Vi har oftast med oss lite extra kablar, fråga oss gärna så berättar vi gärna vad de kostar.
  • Eftersom det är Fri heminstallation lämnar vi inga garantier på arbete.

Förutsättningar för Fri heminstallation:

  • Du beställer bredband eller telefoni av Junet samt köper en router eller telefonidosa av Junet.
  • Vi kan inte garantera att existerande produkter som du har fungerar med vår utrustning.
  • Erbjudandet gäller enbart Jönköping med omnejd (inklusive Visingsö) samt Tranås. I Vetlanda kan telefonidosa levereras fraktfritt till din dörr.
  • Fri Heminstallation gäller vid ett tillfälle per kund och adress.

Fri Heminstallation gäller INTE:

  • Om Junets bredband ingår i din hyra.
  • Om du har studentbredband från Junet.
  • Om utrustning från Junet ingår i din lägenhet. Dessa är redan installerade.
  • Om du redan nyttjat en Fri Heminstallation på samma adress.

Jag har tappat bort min faktura/Jag har inte fått någon faktura


Jag är ny kund
Att du inte har fått någon faktura kan bero på att vi inte har skickat någon faktura till dig än. Fakturering sker normalt sett under första halvan av månaden. Om din tjänst startade efter att månadens fakturor skapades kommer du att få din första faktura nästkommande månad. Den kommer då även att täcka föregående månad.

Vänlig kontakta oss i fall du är osäker så att det inte skickas ut en påminnelse i onödan. Skicka ett mejl till ekonomi@junet.se från den mejladress du uppgav när du gjorde din beställning. Ange ditt kund- eller personnummer i mejlet.

E-postfaktura
Om du inte har fått någon faktura kan det bero på att din mejlleverantör har markerat mejlet som skräppost. En del mejlleverantörer har en tendens att felaktigt markera mejl som skräppost. Vi har noterat att bland annat Hotmail lider av detta fenomen.

  • Öppna din mejlklient (eller webbmejl)
  • Öppna Skräppost (eller Spam)
  • Om du har mycket skräppost kan det vara en god idé att använda sökfunktionen och söka efter Junet
  • Om du hittade mejlet med fakturan behöver du markera avsändaren som säker (Not Spam) så att mejlen hittar rätt i framtiden

Om du inte hittar någon faktura kan det bero på att vi inte har fakturerat än. Fakturering sker normalt sett under första halvan av månaden. Det kan även bero på att vi har fel mejladress registrerad i våra system. Var vänlig skicka ett mejl till ekonomi@junet.se från den mejladress du uppgav när du gjorde din beställning. Ange ditt kund- eller personnummer i mejlet.

Pappersfaktura
Om du inte har fått någon faktura kan det bero på flera saker. Det kan bero på att:

  • du har flyttat och inte adressändrat (eller att adressändringen registrerades för sent),
  • att PostNord av någon anledning inte lyckats leverera din post,
  • att du inte är skriven på adressen du uppgett, eller
  • att vi har fel uppgifter i våra system.

Det kan även bero på att vi inte har fakturerat än. Fakturering sker normalt sett under första halvan av månaden. Vänlig kontakta oss i fall du är osäker.

Varför har Junet gjort en Autogirodragning som är större än månadsavgiften?


Avgiften för din bredbandsanslutning betalas vanligtvis för innevarande månad. Den första dragningen kan dock ibland innehålla månadsavgift även för månaden innan, i efterskott, avseende de dagar du varit ansluten under föregående månad.

Om du registrerar dig sent i månaden kan det hända att vi inte hinner registrera dina uppgifter hos banken i tid. Det innebär att första Autogirodragningen flyttas över till nästkommande månadsskifte samt att vi blir tvungna att debitera upp till två månadsavgifter på samma gång.

Har du köpt några produkter hos Junet (telefonibox, router, kablar) innehåller även den första dragningen dessa produkter.

Jag ska flytta, vad behöver jag göra?


Du vet väl om att Junet finns i nästan hela landet? Om du ska flytta är chansen alltså stor att du kan fortsätta med Junet även i din nya bostad. Anmäl vart och när du ska flytta via kontaktformuläret nedan, eller ring vår personliga kundtjänst på 010-220 12 20. Glöm inte att ange ditt kund- eller personnummer, din nya adress, samt datum för flytt. Du är givetvis även välkommen att besöka oss i vår butik om du bor i Jönköping eller Tranås.

Om du inte har fiber i din nya bostad eller av någon anledning behöver säga upp ditt abonnemang kan du göra detta via samma kontaktvägar.

Jag har tappat bort lösenordet till mitt trådlösa nätverk (wifi), hur gör jag?


Om du köpte din router via Junet medföljde ett papper benämnt ”Viktig information om ditt trådlösa nätverk” där du kan utläsa ditt lösenord (såvida du inte ändrat lösenordet på egen hand). Ifall du inte köpte din router via Junet hänvisar vi till routerns medföljda dokumentation. Om du inte har ändrat lösenord på routern sedan du köpte den står ofta det fabriksinställda lösenordet angivet på undersidan av routern.

Om din dator fortfarande är ansluten till det trådlösa nätverket kan du titta på följande länk och se om du kan hämta ut lösenordet ur datorn: http://www.microsoft.com/surface/sv-se/support/networking-and-connectivity/how-to-find-your-wireless-network-password

Ett annat sätt är att via din webbläsare logga in på routern. Surfa in på någon av följande adresser och se om det går att logga in och på så sätt ta reda på lösenordet:

http://192.168.0.1

http://192.168.1.1

Om du inte får det att fungera enligt tipsen ovan kan du via en sista utväg göra en så kallad ”reset” på din router. En ”reset” innebär en återställning till routerns fabriksinställningar, innebärande att samtliga lösenord och wifi-namn kommer att återställas till fabriksstandard. Detta kräver att du har fabriksinställningarna nedskrivna någonstans, vanligtvis står det dokumenterat på under- eller baksidan av din router, alternativt i dokumentationen som medföljde routern.

Varför fungerar inte min uppkoppling, fast jag registrerat mig hos er?


Detta kan bero på två saker:

  • Din uppkoppling har inte hunnit aktiveras. Detta kan ibland ta någon timme (ibland upp till ett par dagar beroende på vilket stadsnät det rör sig om).
  • Det finns något tekniskt fel eller felkonfiguration i din dator eller router.

Kontrollera att du gjort alla inställningar i enlighet med Junets guider. Skulle felet fortfarande kvarstå, kontakta då oss så kommer vi att försöka hjälpa dig. Det underlättar om du är hemma vid datorn när du kontaktar oss, så kan vi tillsammans gå igenom dina inställningar samt göra en eventuell felsökning.

Varför är företagstjänster dyrare än privattjänster?


Företagstjänster har högre SLA (servicenivåavtal), det vill säga de prioriteras alltid före privattjänster vid exempelvis driftstörningar, och eventuella fel åtgärdas snabbare. Nätleverantörerna debiterar därför en avsevärt högre avgift och merparten av avgifterna för en bredbandstjänst går till just nätleverantörerna.

Vad är cookies?


Vi använder cookies på vår webbplats för att optimera webbplatsens funktioner och för att göra din vistelse här så bra som möjlig. Cookies är små textfiler bestående av bokstäver och siffror som lagras på din dator. Alla webbplatser kan skicka cookies till din webbläsare om dina inställningar i webbläsaren tillåter det. Om du vill veta mer om hur vi använder cookies är du välkommen att läsa vår cookiepolicy.

Varför fungerar min internetanslutning inte efter Windows senaste uppdatering?


Internetproblem efter Windows-uppdatering

Windows har lanserat nya uppdateringar som ska åtgärda problemet nedan. Om din dator inte har internetåtkomst, följ stegen nedan för att få internetåtkomst och använd sedan Windows Update för att uppdatera ditt system.

Microsoft uppdaterar ofta ditt Windows-operativsystem automatiskt. Efter en av deras senaste uppdateringar verkar en del kunder uppleva problem med sin internetuppkoppling.

Problemet visar sig genom att du inte kan surfa på internet, fast att du är ansluten till ditt nätverk (antingen trådlöst eller med kabel) och verkar påverka framför allt kunder med Windows 10 (men även Windows 8 och 7).

För att åtgärda problemet testa följande:
(Om problemet försvinner behöver du inte fullfölja alla steg.)

1. Stäng av datorn.
2. Stänga av din trådlösa router.

Vänta 10 sekunder.

3. Starta din dator.
4. Starta din router.

Vänta tills routern har startat upp fullständigt. Öppna sedan din webbläsare och testa att surfa.

– Fungerar fortfarande inte? –

5. Öppna Kommandotolken.
a) Antingen genom att söka efter ”kommandotolken” i Windows sökfunktion,
b) eller genom att öppna Start-menyn och skriva cmd i sökrutan.

6. Du möts av ett svart fönster med text. Gör sedan följande:
Skriv: netsh winsock reset
Tryck Enter
Skriv: netsh int ip reset
Tryck Enter

Starta om din dator.
Öppna din webbläsare och testa att surfa.

– Fungerar fortfarande inte? –

7. Öppna Kommandotolken (se steg 5 ovan).
Skriv: ipconfig /release
Tryck Enter
Skriv: ipconfig /flushdns
Tryck Enter
Skriv: ipconfig /renew
Tryck Enter

Vänta 10 sekunder. Öppna sedan din webbläsare och testa att surfa.

Om det fortfarande inte fungerar, ring oss så assisterar vi gärna dig.

Kan jag återanvända min gamla router eller behöver jag köpa en ny?


Ifall du redan har en router som är kompatibel med bredband via fiber behöver du inte köpa en ny. Däremot kan det vara en god idé att köpa en ny ifall du tidigare upplevt din trådlösa täckning vara bristfällig i din bostad.

Om du är osäker på om din gamla router är kompatibel med fiber kan du titta efter dessa indikationer:

  • Står det ”DSL” någonstans på din router?
    • DSL indikerar på att det är ett DSL-modem utformat för bredband via telejacket (ADSL/VDSL). Dessa är i regel inte kompatibla med bredband via fiber.
  • Står namnet på din tidigare leverantör/operatör skrivet på routern?
    • Då är den antagligen låst till denna operatör. Det skadar naturligtvis inte att testa.

Kontakta oss om du är osäker.

Kan jag använda min Apple Airport-produkt som wifi-router?


Ja, däremot krävs det i regel att du manuellt ändrar en del inställningar i din produkt med hjälp av Apples Airport Utility-verktyg.

Nedan inställningar gäller för Airport Utility version 6.x för att ställa in din produkt i router-läge:

Tillvägagångssätt 1: Med hjälp av guide
Om det finns en nätverksguide/network guide kan du med fördel använda denna.

  1. När du blir tillfrågad att välja ”Bryggläge”/”Bridge mode” eller ”DHCP och NAT”, välj ”DHCP och NAT”
  2. Slutför guiden
  3. Starta om din Apple-produkt
  4. Vänta 5 minuter
  5. Klart

Tillvägagångssätt 2: Manuellt

  1. Navigera till fliken Nätverk/Network
  2. Klicka på Router-läge/Router mode och välj ”DHCP och NAT”
  3. Spara
  4. Starta om din Apple-produkt
  5. Vänta 5 minuter
  6. Klart

 

Hur kontaktar jag er utanför telefontid?


Vid frågor eller felanmälan utanför telefontid går att nå vår support dygnet runt via e-post genom att skicka ett meddelande till oss via vårt kontaktformulär. Det är viktigt, för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt, att du är så tydlig som möjligt, samt att du anger ditt kund- eller personnummer. Gärna även ett telefonnummer vi kan nå dig på.

Om du kontaktar oss för att du upplever problem med internetanslutningen kan det nästan alltid åtgärdas med enkla medel på egen hand. En enkel omstart av router räcker i de flesta fall. Se ovan svar på frågan ”Mitt internet fungerar inte, vad gör jag?”.

Titta gärna även under Driftinformation ifall ditt problem kan härledas till ett pågående underhållsarbete eller en redan känd driftstörning.

Om det mot förmodan skulle vara ett större fel, likt ett fiberbrott, måste fiberleverantören (fiberägaren) åtgärda driftstörningen. Deras tider är likt våra under kontorstid. Därför räcker det med att ni kontaktar oss via vårt kontaktformulär om ni misstänker att ett större fel ligger till grund för era problem, så garanterar vi att din felanmälan når fiberleverantören.

Kampanjer och kampanjkoder


Kampanjer gäller enbart nya kunder och kan inte kombineras med andra erbjudanden om inget annat anges.
Kampanjer gäller inte aktiva tjänster med bindningstid om inget annan anges.
Kampanjpris med procentrabatt baserat på ett ordinarie pris utan bindningstid kan ändras till att baseras på ett annat ordinarie pris om priset ändras (men fortfarande ha kvar samma procentuella rabatt).

Viaplay och Junet
För att abonnera på Viaplay hos Junet krävs alltid ett aktivt bredbandsabonnemang. Som bredbandskund hos Junet får du prova Viaplay fritt i två månader. Du kan även få rabatt på din månadskostnad när du samlar ditt Bredband och ditt Viaplay-paket hos Junet, läs mer här.

Villkor Viaplay Sport och Viaplay Total
För att ta del av rabatten behöver följande kriterier uppfyllas: ett aktivt bredbandsabonnemang; ett aktivt Viaplay Sport-, eller Viaplay Total-abonnemang. Samtliga tjänster måste beställas av Junet. Rabatten kan ej kombineras med andra erbjudanden eller kampanjer och kan heller ej kombineras med Viaplay-paket med aktiv bindningstid. Om ett av kriterierna inte möts är rabatten inte applicerbar. Om ett av kriterierna bryts upphör rabatten att gälla. Abonnemangen har en månads uppsägningstid. Ingen bindningstid. Junet förbehåller sig rätten att debitera eventuella rabatter som delats ut felaktigt. Junet reserverar sig för eventuella fel eller ändringar i pris och utbud.

Villkor Viaplay Film & Serier
För att ta del av frimånaderna behöver du ett aktivt bredbandsabonnemang. Efter frimånaderna övergår abonnemanget automatiskt till ordinarie pris. Du kan när som helst säga upp abonnemanget. En månads uppsägningstid. Samtliga tjänster måste beställas av Junet. Rabatten kan ej kombineras med andra erbjudanden eller kampanjer och kan heller ej kombineras med Viaplay-paket med aktiv bindningstid. Om ett av kriterierna inte möts är rabatten inte applicerbar. Ingen bindningstid. Junet förbehåller sig rätten att debitera eventuella rabatter som delats ut felaktigt. Junet reserverar sig för eventuella fel eller ändringar i pris och utbud. Gäller en gång per hushåll och kräver ett aktivt bredbandsabonnemang.

Hur avaktiverar jag Kalejdos Föräldrakontroll/Barnspärr?


  • Öppna menyn (Tryck på knappen med tre vågräta linjer)
  • Välj ”Inställningar” (Längst ned i menyn)
  • Välj ”Föräldrakontroll”
  • Välj ”På/Av”
  • Ange koden 9999
  • Välj ”Av”
  • Återgå genom att trycka på meny-knappen (se steg 1) eller tillbaka-knappen (vänsterpil)
  • Färdigt!

Filarkiv

Här hittar du dokument för nedladdning.

Kontakta oss

Hittar du inte svar på dina frågor går det även bra att kontakta oss via formuläret nedan. Dina frågor besvaras så fort som möjligt.

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt är det viktigt att du är så tydlig som möjligt och (om du är kund) anger ditt kund- eller personnummer.

Fler kontaktvägar hittar du längre ner på sidan.

Kontaktformulär

När du inleder kontakt via kontaktformuläret sparas de uppgifter som du lämnar hos Junet tills de inte längre behövs. Detta för att vi ska kunna besvara dina frågor och behandla ditt ärende. Mer om personuppgifter och hur vi hanterar dessa kan du läsa om i vår integritetspolicy.