Information och vanliga frågor om prisändringar
Ibland händer det att vi behöver justera priserna på våra tjänster. Ändringarna är nödvändiga för att vi ska kunna fortsätta leverera framtidssäkra och högkvalitativa tjänster till dig och samtidigt kunna upprätthålla en personlig och professionell support i ett alltmer digitaliserat samhälle med förändrade surfvanor.
Oftast beror en prisändring på höjda avgifter från stadsnäten vi levererar våra tjänster via. För att vi ska kunna fortsätta leverera våra tjänster via deras fibernät behöver vi därför justera våra priser. Deras prisändringar beror i regel på utbyggnad, underhåll och uppgradering av fiber. En prisändring kan också ske i relation till ökade omkostnader, som ett resultat av teknisk utveckling och nya surfvanor.
I takt med att tekniken utvecklas och kvaliteten på strömmad film och musik, spel och annan media blir högre, ökar behovet av bandbredd (kapaciteten av din bredbandstjänst). I samma takt ser vi också att antalet samtida uppkopplade enheter blir allt fler: uppkopplade tv-apparater, surfplattor, larm, lampor, wifi-högtalare, spelkonsoller – listan kan göras lång. För inte länge sedan var normen för ett hushåll en bredbandstjänst med en bandbredd av 30 Mbit. I dag är normen 100-250 Mbit.
Detta går även i linje med ett förändrat surflandskap där fler människor spenderar mer tid i hemmet. Inte minst i tider där social distans råder – vi arbetar, kommunicerar, studerar, och pratar med de vi håller kärt via videosamtal, hemifrån.
I en tid av ständig digital utveckling och förändrade surfvanor krävs det ett kontinuerligt tekniskt arbete för att behovet av bredband och bandbredd ska kunna tillgodoses med en framtidssäker bredbandstjänst. Det kräver även att vi ser till att kunna tillgodose en större andel människors behov av personlig och professionell support.
Nedan har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna vi får i samband en prisändring.