Planerade arbeten: Framtidsnät / IP-Only

Publicerad: 11 maj 2022 kl 17:11 – Uppdaterad: 30 juni 2022 kl 08:55

Stadsnätet Framtidsnät lämnar över driften till stadsnätet IP-Only. Bytet medför flera kortare driftavbrott. Information om bytet har skickats ut via e-post eller brev.

Datum för arbeten
11 maj: Avbrott för samtliga kunder. Arbetet beräknas pågå cirka en timme någon gång under dagen.
12 maj: Avbrott för samtliga kunder. Arbetet beräknas pågå cirka en timme någon gång under dagen.
17 maj: Arbetet inställt.
31 maj: Avbrott för samtliga kunder. Arbetet beräknas pågå cirka en timme någon gång under dagen.
1-3 juni: Avbrott för kunder i Lannekulla, en kund i taget. Arbetet beräknas pågå cirka en timme per kund.

Efter bytet
Efter slutfört arbete kan det vara nödvändigt att starta om den egna utrustningen. Stäng av router och fiberbox. Starta upp fiberbox. Vänta 5 minuter. Starta upp router. Vänta 5 minuter.

Funkar det inte efter bytet?
I flera fall har det även visat sig nödvändigt att göra en fabriksåterställning av fiberutrustningen/CPE (OBS! inte din router). Följ nedan instruktioner.

  • Stäng av router och låt den vara för tillfället
  • Gör en fabriksåterställning av din fiberbox/CPE (inte din router), detta gör du genom att hålla inne Reset-knappen på fiberboxen i minst 10 sekunder med hjälp av något smalt (t.ex. ett gem)
  • Vänta 5 minuter och se till så att fiberboxen är uppstartad på nytt
  • Starta upp din router igen
  • Vänta 5 minuter

Funkar det fortfarande inte?
Mejla din fiberbox/CPE:s MAC-adress (syns på boxen) till kundservice@junet.se eller ring 010-220 12 20 så hjälper vi dig.

Vi ber om överseende med detta.